onsdag 30 januari 2013

Visualisering viktigt för mig

Detta låter säkert hur konstigt som helst men jag skriver det ändå. Ett karppass för mig börjar långt innan jag är på plats. Det finns många som inte kan se tjusningen med karpmete och inte heller skickligheten i att fånga fisk. Antagligen känner många som läser denna blogg igen sig och har hört kommentarerna från andra sportfiskare förut.
- Ni sitter ju bara där och campar! Vad är det för fiske?
Jag vill påstå att en veckas karpande "campande" börjar flera veckor innan jag är på plats. Fisket börjar med att jag grubblar över vattentemperaturer, aktuella vindriktningar, årstid, eventuella skiktningar i vattennivåerna. Jag tänker mig en viss plats i detta läge som känns intressant.
Därefter börjar jag grubbla över hur mycket karp som simmar i vattnet, storlek på dem och konkurrerande arter. Genom detta får jag bilder av hur jag ska lägga upp mina mäskningsstartegier.
Storlek på beten, ska jag köra pellets? partiklar, mäsk, eller PVA.

I det här läget börjar jag få bilder av mitt pass. Månaden är maj och jag börjar se olika scenario när fisken börjar nappa efter en mäskning i en grund vik med 40 boilies och 10 mäskbollar med stickmix och pellets. Jag får en karp på kvällen sedan blir det lugnt. Jag mäskar ut 20 boilies och lite pellets just innan mörkret lägger sig och två karpar rullar innan jag somnar. Just när ljuset bryter igenom på morgonen tjuter larmet igen och jag krokar en tung stor fisk. Jag landar fisken och lägger ut ett par små pingisbollsstora mäskbollar över varje spö. Det bubblar i ytan när bollarna stiger upp och oljefäckar bryter den lugna vattenytan. Ytterligare en karp rullar och snart skriker larmet igen.

Såna här bilder surrar i mitt huvud och jag känner hur självförtroendet växer. Jag fortsätter visualisera om situationen skulle vara en annan. Vinden kanske vänder under natten och ett duggregn drar in. Kanske skulle jag lägga en lätt mäskning på andra sidan sjön just utanför den täta vassen, där brukar dom ju hålla till vid nordostvindar. I så fall kan jag bryta upp, försiktigt ro över och fiska på den platsen istället. Jag ställer klockan tidigt så att jag kan avgöra vindriktningen, i så fall kan jag annars sitta och lyssna efter rullningar på morgonkvisten med en god kopp kaffe i handen, ja så får det bli.

Hur ser botten ut? Vad behöver jag köra med för rigg. Botten är dyig i viken så en helikopterrigg med stopp för tafsen en bit upp bör fungera. Ett par tigernötter på ett spö, ett enkelt bottenbete på det andra av samma sort jag mäskar med och en boilie toppad med plastmajs på spö nummer tre, ja så får utgångsläget se ut. Platsen är ganska öppen och viken grund så jag sätter mitt tält 15 meter upp bakom granen. Där stör jag inte fisken om den kommer in. Dags att knyta tafsar. Jag vet precis hur jag vill börja och har mina olika val att göra för just den riggen. Knyter upp 20 stycken med lite olika variation så slipper jag fumla med det i skumrasket.
Väskan ska packas. Det kan bli kallt så det får bli den tjocka sofsäcken ännu en gång. Jag måste packa lätt så jag snabbt kan byta plats om förhållandena ändras. Bankstick räcker och alla prylar måste rymmas i 55-litraren och spöfodralet och i karpmattan.
Nu är det dags att förkrossa lite pellets och boilies. Lite avkok från hampan som står i frysen passar bra att blöta upp mäsket med. Tankarna fladdrar och bilderna kommer igen. Jag kommer att få två speglar och en fjällis. Speglarna runt åtta kilo och fjällisen på över elva kilo. Ja den är fin! Grov nacke och kraftig stjärtspole. Om den rusar åt höger måste jag hålla emot allt jag kan. Där ligger ett sjunket träd och några stenar. Det får bära eller brista. Går den åt vänster är det lugnt och jag kan drilla den varsammare. Aj, aj, aj! Nu kommer bilderna. Självklart kommer den att gå rakt emot trädet. Jag måste köra med en lite grövre krok på det spöet och lite tjockare tafs. Ja nu funkar det. Jag ser att jag lyckas stoppa fisken och får ut den på öppet vatten men den kommer att bjuda på en långrusning sen.
Ah, tänk om någon sitter i viken och fiskar när jag kommer dit. Jag måste ha en plan B och det får bli vassudden bakom udden. Vinden kommer att ligga på där med och fisken kommer säkert känna sig trygga inne i den breda vassen om det är folk som plaskar och lever om för mycket.
Nya tankar dyker upp och nya bilder. Jag måste ta med mitt rod pod där och fiska lätta sänken på närdistans just intill vasskanten. Slacklina och andra riggar och javisst kommer det gå jättebra där också. Fisken kommer att stryka längs med kanten och visa sig då och då. Jag kan mäska utan slangbella och kaströr så dom kan jag också lämna hemma. Blir vädret bra kan jag strunta i brollyt så kan jag flytta ännu snabbare om jag vill.

Tankarna fortsätter att snurra i skallen. Bilder kommer upp om olika händelser och allt blir positivt. Jag kommer att få karp och jag är på rätt spår. Jag har järnkoll och det är bara att ge sig iväg. Lite nyrullade boilies i ett torknät, upprullade dagen innan blir superbra. Några kan jag lägga i en burk, hälla på lite minamino och låta suga åt sig. Det blir perfekta krokbeten. Salt! Krillpulver och lite salt måste jag också ha med att dippa krokbetena i, det får bli min lilla edge.
Dags att åka och handla. En burk majs måste med också. Ett par skopor över betena innan solen går upp kommer att göra susen. Grilla en dag, nudlar en och norrlandspölsa. Några pilsner kan gå åt också men jag måste packa lätt. Nya batterier i vågen, de andra har suttit i länge och jag kommer att få mycket användning för den.
- Jag måste börja med att mäska lätt eller kanske bara med PVA-sticka om fisken redan är där. Inte överdriva som det hänt att jag gjort förr. 60 boilies blir för mycket per spö, ja det blir det. Då kanske jag missar kvällshugget och nappen kommer sent förmiddagen efter. Mäska lätt från början och sen underhålla varje timme med några boilies och majs. Någon mäskboll då och då så det inte skrämmer fisken i det grunda vattnet.

Jag startar bilen, allt är klart. En glass på en mack för vädret är toppen. Solen skiner och foten sjunker allt längre ner mot golvet med pedalen emellan. Jag måste fram nu och få börja. Det blir ju årets pass hittills, shit vad bra det kommer att bli!

Såhär brukar tankarna snurra och då är det bara ett axplock från mitt fiskepass som alltid börjar långt innan det gör det i verkligheten. Javisst sitter jag ju bara där och campar. Dricker ett par bira, grillar en köttbit och kokar kaffe. Solen steker rakt i ansiktet på kvällskvisten och jag bara ligger där bakåtlutad i stolen. Vad är det för fiske egentligen? Jo det är karpmete för mig.



Det bli alltid minst så bra som man tänkt sig
Think happy thoughts and you can fly



2 kommentarer:

  1. Härligt skrivet Palle! Till och med jag som inte fiskar karp längtar ut till ett karpvatten efter detta. //Urban

    SvaraRadera
  2. Det är bara att haka till våren. Jag har grejer till dig med.

    SvaraRadera