tisdag 29 januari 2013

Linor, rullar och spön

När det gäller rullar har jag testat många olika genom åren och kommit fram till att man ska hålla sig till beprövade märken. Daiwa och Shimano är de enda två jag varit riktigt nöjd med. Shimanorullar är över lag otroligt bra och den enda fadäs jag råkat ut för var med tre Shimano 10000 XE där fettet inne i rullarna blev för hårt när det var kallt ute. Rullarna började rappa och bete sig skumt men efter att jag torkat ur dom och oljat upp dom funkade dom fint igen. Just nu kör jag med Shimano biomaster till långdistansfiske och Daiwa basia samt Shimano 6000 till närdistans och svenskt fiske. Dessa rullar har fungerat klanderfritt i många år nu så det känns stabilt.
Spöarsenalen består av Century 3lbs SU som jag gillar skarpt. Tyvärr så tar lacken in fukt så att dom ser lite gråa ut när vädret är fuktigt. Önskar jag kunde hitta någon som kunde lacka om dom, tar gärna emot tips om detta. Fiskar också en del med tre gamla Fox-spön från gamla tiden. Det är 2,25lbs och jag gillar dom riktigt mycket. Kommer säkert att behålla dem för alltid. Till långdistansfisket och utlandsresor har jag köpt tre stycken TF-gear 3,5 lbs Delta XS. Dessa spön är perfekta att trycka in i bilen bland packningen på långresan utan att jag ska behöva oroa mig. Helt perfekta spön, slimmade och med bra ryggrad att kasta långt och det bästa, dom kostade nästan ingenting.
På spolarna sitter Gardnerlina och Kordas subline. Jag måste säga att jag har svårt att uttala mig om linor. Sällan snubblar jag på något jag är missnöjd över men samtidigt har jag ännu inte hittat någon favoritlina.
En grej kan jag säga om subline, den sjunker inte snabbare än andra linor jag testat. Jag har testat linor som sjunkit bra mycket snabbare så därför överger jag den i år. Redo för årets säsong ligger en spole Starbait expert C.A.M i brun färg. Om några veckor spolar jag på den och sen är det dags att putsa av allt inför säsongen.
Gutt!

2 kommentarer:

  1. Bra och trevlig läsning om folks betyg och synpunkter på utrustning.
    Gillas!

    Mvh Peter

    SvaraRadera
  2. Tack det värmer att höra.

    SvaraRadera