lördag 26 januari 2013

Jag är ingen prylbög

Har funderat över lite pryttlar och grejer i vinter och beslutat mig för att plita ner vad jag tycker här på bloggen i brist på annat. Antagligen skiter väl dom flesta i vad jag har att säga men då är det bara att låta bli att läsa.
Min förhoppning är att någon ska reagera och ge mig tips om bättre prylar eller smartare lösningar så att jag lär mig något nytt. Jag bryr mig väldigt lite om vad det är för märke på de grejer jag använder. Det viktigaste är att det funkar och känns bra. Jag har inte hittat något märke som är bra på allt och det kommer aldrig att finnas enligt mig. Utvecklingen går fort och om någon tyckte att Mainline gjorde bra boilies för tio år sedan så har 100-tals andra företag börjat producera beten som är mycket bättre idag. Det gäller att hänga med i utvecklingen kan man säga.
Jag börjar, bara för att vara lite motvals kärring, i fel ände och grubblar över krokar.

I min uppsättning i lådan vilar Korda Choddy, Kamasan Carp Maxx, Korda kaptor curvshank, Sensei, Owner C1, Korda longshank och longshank X, Gardner covert Chod,  Korda wide gape och lite andra blandade märken.
Om jag börjar med mina D-riggar av olika varianter har jag bara kört med Korda Choddy. Jag gillar den riktigt mycket men tyvärr blir den alltid slö efter ett dygn. Antagligen beror det på att den är coatad med teflon och alla teflonkrokar jag testat, blir riktigt slöa efter ett dygn.
Det är ändå helt okej tycker jag, eftersom jag aldrig fiskar mer än en natt med en krok. Bara att byta och knyta om en ny tafs och vips så är man het igen. Drömmen hade ändå varit om skärpan kunnat bibehållas längre.
Har haft funderingar på att dutta lite vaselin över krokarna för att få skärpan att bibehållas men det är inte testat ännu. Finns det någon som har provat?

Kamasan carp Maxx är också en coatad krok. Den blir snabbt slö och dessutom har den en annan nackdel. Glappet i ögat på kroken är för stort och det finns risk att tafsen skadas i övergången mellan krok och tafsmaterial. Surt! Har ingen användning för dessa krokar förutom om jag metar abborre med betesfisk och tjock nylon.

Sensei är en krok jag köpt mycket billigt från I-tackle. Tror jag gav 29 spänn för 14 krokar i ett paket. Den är ruskigt vass och vill man inte knyta om sina tafsar efter ett dygn så är den perfekt. Det är också en riktigt stark krok som inte går att räta i första taget. Den enda nackdelen är att den är blank och i klara vatten är jag inte sugen att använda den. Jag använder denna krok till kombiriggar av olika slag. Spetsen är rak och den är ganska lik Gardner Mugga. Ibland tycker jag om att böja skaftet lite lätt i sidled på kurvshankkrokar när jag knyter kombiriggar. Anledningen är att jag tycker dom vänder och hittar fäste snabbare. Det hade varit trevligt om det fanns någon krok i Sverige med lite snett skaft men det har jag inte hittat. Finns det någon sådan, någon som vet?

Korda wide gape blir snabbt slö då den är coatad. spetsen är svängd inåt skaftet och gapet är ganska stort. Jag gillar inte denna krok till några tafsar alls. Jag får ingen pejl på när den skulle vara bättre än andra rakspetsade krokar. Har kört med den i kombiriggar förr och tappat många karpar. Använder man krympslang vid ögat som man böjer inåt skaftet blir gapet extremt litet. Detta har jag inte ens lust att testa fast jag har sett folk knyta tafsar på det sättet.

Korda longshank är en coatad krok med långt skaft. Jag använder den till kombiriggar och till KD-riggar och gärna tillsammans med böjd krympslang vid ögat. Den är vass när den är ny och krokar enormt bra och långt in i munnen ihop med nämnda riggar. Gapet mellan spets och krympslang blir brett och fint och hittar mycket kött att fästa i.

Korda kaptor kurvshank är en krok som känns enormt vass. Tyvärr känns den dessvärre lite för tunn i godset för att tåla drillningar i Sverige, där fisken ofta är inne och vänder i näckrosor och vass.
Jag kommer att använda den en del i år till kombiriggar där jag kör run-rigfiske men bara om jag fiskar där det inte finns snags.
Några har nämnt att krokspeten lätt blir stukad men då undrar jag hur dom tänker. Hade inte vilken annan krok som helst blivit stukad då? Kanske hade stukningen inte blivit lika kraftig men nog hade den funnits där ändå. Kanske hade man inte upptäckt det förrän det var försent.

Gardner Covert chod är en lite fulsnygg krok. Den ser stark ut, har lite för stor hulling enligt min smak, rak spets och är lite halvblank/matt i färgen. Jag har testat den för lite för att säga något. Den känns ganska vass och kan säkert vara intressant till Chod-riggar och D-riggar. Jag måste prova den i sommar.

Owner C1 är den sista kroken som jag hittar i lådan. Jag har faktiskt inte testat den ännu men den ser intressant ut till kombiriggar. Den är blank och är av typen kurv shank med rakt öga. Jag får ta och testa denna med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar