måndag 25 februari 2013

Dags att fylla upp förrådet

Hittade superfina hampfrön på Ica Maxi häromdagen. De var riktigt stora och frächa och vissa var omkring 5 mm i diameter, helt sjukt stora! Tror jag betalade omkring 26 kronor för en kilospåse vilket inte kändes dyrt alls. I vanliga fall går hampan lös på omkring 50-lappen per kilot.
Om man vill kan man koka och göra i ordning hampan redan nu. Det går fint att förvara den i frysen eller kylskåpet/källaren tills säsongen drar igång. 
Om du inte har plats i frysen kan du strö i någon näve fodersalt och socker i bunkarna tillsammans med hampan så håller den sig fräsch länge. Därefter förvaras bunkarna lufttätt och svalt i tex en källare.
Jag brukar koka upp vatten och hälla över hampan som jag har i ett spann eller kylbox, därefter stänger jag locket och hampan får stå där i ett dygn så att groddarna kikar fram. Efter det tillsätter jag oftast lite frysta chiliflingor, fodersalt och melass. Dessa ingredienser är mina personliga favoriter men man kan peta i lite vad man vill, glöm bara inte bort att hampaavkoket i sig själv har en enorm dragningskraft på karpfiskar, egentligen behöver du inte tillsätta någonting för att ha en superb fiskmagnet. 
Häll aldrig bort ditt hampavatten vad du än gör. Det är viktigare och värdefullare än både rödvin och bärs på passet, dock smakar det så innåtahelvete mycket äckligare. Att soaka boilies eller blanda mäsk med hampavattnet är riktigt superhot!
Tillsätt inte salt och melass innan hampan fått svälla klart så sväller kornen upp mycket mer och de fina groddarna kikar fram bättre. 
Påsen jag köpte kommer från företaget Nelson gardens. Använd alltid hampan samma säsong som du köper den. Sparar du den till året därpå är många frön döda och dessa sväller inte upp alls. Jag brukar ge dom till blåmesarna på vintern istället om jag råkar få något över.
Fresh ska re va du man ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar